18 Haziran 2018 Pazartesi

ESKİ İSTANBUL HİKAYELERİ - Burhan FELEK

Merhaba, Bugün İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınlarının ikinci baskısını  Şubat 2016 yılında yaptığı Burhan Felek'in "Eski İstanbul Hikayeleri" kitabından geçmişte yaşanmış bir  İstanbul hikayesinin aktaracağım. Yazarımız Burhan Felek'in İstanbul Hikayeleri ilk olarak 1971 yılında kitaplaştırılmış. Kitaptaki hikayeler 1943-1945 yılları arasında yazarın gazeteye yazdığı günlük yazılarından seçilmiş. Dünya, II. Dünya savaşı döneminden geçerken,özellikle İstanbul'da toplumsal yaşam, insan halleri, duygular, düşünceler üzerine eğlenceli ve düşündürücü hikayeler var. Bir de kitabın fotoğrafını her zamanki gibi paylaşmak isterim. :)




Bir Boyacı ile Konuştum 

Kunduralarımı boyatmak istemiştim. Bu kadar zamandır kundura boyatırım, hala alışamadım, herifin karşısına oturup ayaklarımı onun burnuna uzatmaya.Lakin başka çare yok. Boyacılar da berberler gibidir. Eli işlerken dili durmaz. Durmadan söyler. Amma berberler müşterisiyle konuşur boyacılar ise birbirleriyle. Fakat bu sefer rastladığım benimle konuştu.
Bir müddet ayağımın tozunu aldıktan sonra:
-Beyim, siz yokuş bir yere çıkıyorsunuz galiba ?
-Nerden bildin ?
-Kunduralarınızın burnu fazla yenmiş de ondan.
Biraz daha fırçaladıktan sonra:
-Biz adamları ayaklarından tanırız.
-Amma yaptın ha!
-Vallahi tanırız.
-Ben neyim bil bakayım!
-O kadar da değil. Eğer siz bana haftada iki defa gelseniz ikinci haftada şipşak kim olduğunuzu söylerim. Amma şimdi güç...İşte, bir yokuşa çıktığınızı anladım. Paçanızda da çok çamur yok. Demek ki sokağınız paket taşı...Ha! kunduralarınızda ayak izleri var.Üstüne basmışlar. Demek tramvayla gidip geliyorsunuz.Hem de uzakça bir yerden.Çoğu da birinci arabada gidiyorsunuz.Çünkü ayak lekeleri siyah boya değil. Birinci arabada siyah boyalı kundura azdır.Sigara da içmiyorsunuz.
-Ne bildin?
-Elleriniz sarı değil.Üstünüzde zifir kokmuyor.Üstelik kundura boyatırken de içmediniz.Galiba işiniz yazı.
-Nereden anladın?
-Kör kör parmağın gözüne bayım! ellerinizde mürekkep lekeleri var.
-Sen polis hafiyesi ol delikanlı boyacılığı bırak.
-Estağfirullah beyim.Ne yapalım, her gün karşımıza bir sürü insan geliyor. Seyrede ede alıştık. Kalabalık yerlere giriyorsunuz.
-Nerden bildin?
-Şapkanızın üstüne başka şapkalar geçirmişler. Kurdelede izi var.Tenha yerde şapkaları üst üste koymaya ne hacet!
Bir fırça daha vurduktan sonra:
-Yerli mi süreyim Avrupa mı?
-Hangisi iyiyse onu sür.
-Vallahi beyim! İyi fırçalarsan ikisi de aynı.İş, kullanmakta.tabi deri de iyi olmalı.Biz ne deriler görüyoruz.Boya değil altın yaldız vursanmanda gönü gibi donuk duruyor. Kunduraları kaça aldınız?
-Üç sene evvel  otuz beş lira.
-Şimdi elli kağıttan aşağı alamazsın.O da kavaf işi.Bizim gözümüzü yıldıran bunlar değil,zenne kunduraları.Kardeş su yolu oynar gibi çizgileri var.Mübarekler de sinirli oluyorla ha! Çoraba ilişmeyeceksin, boyanırsa çürürmüş.Fırça sert olsa ipliği kaçıyor.Yılan derisi mi istersin, balık derisi mi, sözüm ona domuz derisi bile var.
-Mantarlıları ne yapıyorsunuz?
-Hiç lekeleri zımparalıyoruz.Deriye boya vuruyoruz.Gerçek beyim.Sizin memuriyetiniz nedir?
-Gazeteciyim.
-Desenize. Siz de benim gibi... Biz, kundura boyacılığı yaparız, siz göz boyacılığı.

İyi okumalar..

25 yorum:

  1. Merhaba! meczup yazarın önerisi ile geldim ve geldiğim için de memnunum. Eski İstanbul Hikayeleri o günlere meraklı olanlar için değerli bir kaynak. Yine var ama eskiden yazarların çoğu gazeteciymiş galiba. Yeni paylaşımlarda görüşmek üzere. Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Rabia hn. hoş geldiniz. Bloguma uğradığınız için teşekkür ederim ve memnun olmanıza ayrıca çok sevindim. Gözlemleme, günceli izleme ve gelişmeleri yakalama açısından Gazetecilik mesleği uygun olduğu için olabilir mi ? Sosyal medyanın gelişmesi ile birlikte artık farklı mesleklerden de yazanlar var.
    Beni tavsye ettiği için Meczup Yazar'a çok çok teşekkür ederim. :)
    Yeniden görüşmek üzere, Sevgiler..















    YanıtlaSil
  3. O teşekkür bana ait (: Daha fazla okuyucuya ulaşmanız temennilerimle...

    YanıtlaSil
  4. Deeptone kitap kokusu gönderdi. Ben de kokuyu takip edip ziyaretinize geldim. Eski İstanbul hikayeleri de eminim güzeldir. Emeğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone kitap kokusu için teşekkürler :) Hoşgeldiniz , eski İstanbul hikayeleri gerçekten güzel, düşündürücü ve eğlenceli :)

      Sil
  5. Derin'in tanıtımıyla sizi tanıdık.
    Merhaba...

    YanıtlaSil
  6. Büyük bir keyifle okudum paylaşımınızı.
    Deeptone'un tavsiyesi üzerine geldim. Ben de beklerim :))

    Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler, beğenmenize sevindim. Ben de sizi ziyerete geleceğim.. :))

      Sil
  7. Deeptone blog yazısında bahsedince ben de ziyaret etmek ve bir merhaba demek istedim. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hoşgeldinizzz :)) tekrar teşekkürler deeptone:))

      Sil
  8. burhan felek eski bir gasteci di mi ünlü yaaaa :) istanbul hikayeleri ne güzel olur ah bak en güzel hüseyin rahmi yazıyo istanbuluuuuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gazeteci :) Daha ne hikayeler var kitapta :) Ben okurken çok eğlenmiştim. İstanbul çok renkli :))

      Sil
  9. Güzel betimleme göz boyacılığı :) Hoş geldiniz aramıza :)

    YanıtlaSil
  10. Bu kitabı duymamıştım ama eski İstanbul hikayeleri ilgimi çekiyor. Listeme ekledim. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim :) İstanbul çok renkli bir şehir. Hikayeleri de çok güzel :)

      Sil
  11. Merhana canim eski istanbula goturdun bizleri.

    YanıtlaSil
  12. Neşe bu yazın gözümden kaçmış. Kendi çapımda Istanbul'la ilgili kitaplar kitaplar topluyorum. Bu kitabı da en kısa sürede diğerlerinin arasına koyacağım. Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
  13. Rica ederim Mete, ben İstanbul doğumlu değilim, ama İstanbul’daki yaşamı tanıdım, tıpkısını anlatıyor :)

    YanıtlaSil
  14. alegre her yoruma ayri ayri cevap vermeniz cok dikatimi cekti. Gercektende ilgili bir bloggersiniz. benimde bir blogum var fakat sizinki kadar yorum alamiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) teşekkürler, en kısa zamanda bol bol yorum almanız dileğimle...

      Sil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil