6 Ağustos 2018 Pazartesi

GÖMÜLÜ DEV- Kazuo ISHIGURO





Merhaba, Bu kez yazımın sonuna romandan alıntılar koymak yerine yazımın başına yazarın kendisinin romanla ilgili kısa bir anlatım videosunu koydum :) . Kazuo Ishiguro'nun son romanı Gömülü Dev'i gönül rahatlığı ile tamamladım. 2015 yılında Yapı Kredi Yayınları'ndan yayınlanmış roman Roza Hakmen tarafından çevrilmiş. Roman 276 sayfa ve üçüncü baskıya ulaşmış. Kazuo Ishiguro'nun "Beni Asla Bırakma" romanını okuduktan sonra sınırların ötesinde bir roman yorumunu yapmıştım. Gömülü Dev için de sınırların ötesinde bir roman diyebilirim. 2017 yılında Nobel Edebiyat ödülüne layık görülen yazara İsveç Akademisinin bu ödülü verme gerekçesinde "Kazuo Ishiguro, büyük bir duygusal güce sahip romanlarında dünya ile bir bağlantımız olduğu yanılsamasının altında yatan dipsiz uçurumu açığa çıkaran yazar "olarak tanımlanmış." Bu kadar güzel bir tanımlama gerçekten bir yazar için çok büyük bir gurur olduğunu düşünüyorum.


Britanya'yı kasıp kavuran savaş bitmiş, Romalılar ülkeyi terk etmiştir. Anlatılan Britanya, ıssız işlenmemiş kilometrelerce topraklar, sarp tepeler ve çıplak bozkırları aşan engebeli patikaların rastlandığı, Romalılardan kalma yolların çoğunun parçalandığı, ırmaklarla bataklıkların üzerinde yamyamların yaşadığı tehlikeli ve dondurucu sislerle kaplı bir ülke. Virane bir ülkedir. Axl ve Beatrice yaşlı ve birbirine bağlı, bir karı kocadır. Bir çocuklarının varlığı zihinlerinde hayal meyal gelip gitmektedir. Geçmiş hatıralarını hatırlamaktadırlar ancak hatırladıkları net değildir. Hatıralarının zayıflığı yaşlılıktan olabilir mi? Bir bahar günü çocuklarını bulmak için bir yolculuğa çıkmaya karar verirler. İşte romanın uzun öyküsü böyle başlamaktadır. Yolculukları sırasında ulaştıkları Sakson Köyünde de aynı durumun, geçmiş hatıraların hatırlanamadığı yakın geçmişin dahi unutulduğunu anlıyoruz. Bu durum sanki genel Britanya halidir :). Sanki bir toplum sorgusu da yapılmaktadır. Bundan sonra yazar romana farklı karakterler ilave etmeye başlamaktadır. Edvin babasını öldüren Yamyam devler tarafından kaçırılmıştır. Onu yamyamların elinden onlarla kahramanca savaşarak kurtaran Winstan ise Sakson köyüne gelen gizemli bir savaşçıdır. Winstan, Edvinin bir gün iyi bir savaşçı olacağını düşünmektedir. Hikayeye daha sonra Kral Arthur'un yeğeni, Sir Gawian dahil olmaktadır. O da geçmişinde kaybolmuş bir şövalyedir. Başlangıçta, romana ilave ediliş şekli ile bir hayalet zannetmiştim, Sir Gawian'ı :)). Ormanda atı Horce ile yaşamaktadır. Jonus Keşişi, kayıkçı, Ivor, ilaççı kadın ve daha bir çok kahraman hikayeyi renklendiren ve yazarın anlatmını ve  olay örgüsünü geliştiren karakterler olmuş.

Geçmişte görmüşlük oyunu gibi yolculuk boyunca beş ana karakterden dördü olan Axl, Beatrice, Winstan ve Sir Gawian uzun zaman önce birbirlerini görmüşlükleri varmış hissine kapılırlar ve geçmiş anılarını anlatmaya başladıkça okur olarak bizde onları tanımaya geçmişlerini okumaya başlıyoruz. Romanın kurgusu gerçekten çok ilginç.

Romanın sonuna doğru geçmişle ilgili sisin, yamyam ve her çeşit karanlık gücün sebebçisi olduğu anlaşılan Querig dişi ejderha öldürülür. Geçmişin hatırlanması ile birlikte yüzleşme de gerçekleşir, ve böylece intikam, savaş ve aşka dair meseleler işlenir. Fantastik öğeler ile masalsı anlatımın arkasında aslında insanlık tarihinde savaşların intikam duygusu mu tetikler, geçmişte yapılan hataların, intikam duygunun unutulması bugün yaşamı kolaylaştırmakta mıdır yoksa insanlar yaptığı hataları sürekli hatırlayarak yaşayabilir miydi, bir gün kaybettiklerinizi aramaya çıkar mıydınız? Peki kaybettiklerini aramaya çıktığında insanın karşılaşacağı şeyle yüzleşmeye cesareti var mıdır? En azından benim çıkarımlarım bunlardı.. Peki Axl ve Beatrice'e yolculuk sonunda ne oldu ve sonunda oğullarına kavuşabildiler mi ? Merakınızı gidermek için şunu söyleyebilirim benim için oldukça sürpriz bir son ile roman tamamlandı. Romanı okurken tahminlerimin hepsi çöpe gitti yazar beni epeyce şaşırttı. Son olarak şunu söyleyebilirim, her satırı çok değerli bir roman, ancak romanın zihninizde oluşturduklarını dile dökmek ve anlatmak kolay olmadı itirafını yaptıktan sonra :), Kazuo Ishiguro hayranı olarak, romanın okunmasını kesinlikle tavsiye ediyorum.

Roman Severlere Not: Gömülü Dev'in üzerine yeni bir roman okumadan önce kendinize biraz zaman tanıyın derim. Ben öyle yaptım... 


İyi okumalar..











14 yorum:

  1. Dile dökmek ve anlatmak kolay olmadı itirafını yapmışsın belkide haklısındır ama gerçekten de çok güzel anlatmışsın. Şahsım adına bende merak uyandırdı anlattıkların. Eminim hoşuma gidecektir diye düşünmeye başladım şuan. İyi ki finali söylememişsin cidden şimdiden merak ettim bile (: Eğer okuyabilirsem tekrar yorumumu yapacağım buraya. Tavsiyen için çok teşekkür ederim. Emeğine sağlık. Sevgilerimle. Vesselam...

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler Meczup yazar, merak uyandırdıysam ne mutlu bana :)) Zor bir roman, ne de olsa yazar Nobel ödüllü :)) Kazuo Ishiguro 'nun romanlarını okumayı, yani kurgusu ,anlatımı v.s. seviyorum galiba . Bir romanını daha aldım ama ismini şimdiden söylemesem mi ? :)) Nasıl olsa blogda paylaşırım. Okuduktan sonra benden daha iyi yorum yapacağına eminim. Ben de teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ne demek asıl ben teşekkür ederim (: Zor romanları severim (: Evet ismini söyleme sürpriz olsun (: Yeni yazını bekleyeceğim. Tekrar teşekkürler (:

      Sil
  3. Nesecigim eline saglik yine cok guzel.yorumlamissin romani.selam perver

    YanıtlaSil
  4. hımm beni asla unutma romanı okumadım ama filmi çok etkileyici idi, filmini de öğütlerim, işiguro başka kitabını okumuştum, bu da aklımda olsun. işiguro, mişima, murakami, doğunun üç yıldızı :)

    YanıtlaSil
  5. Doğunun yıldızları arasında Kobe Abe’de olmalı mı , bence evet :)) teşekkürler deep, sevgiler..Mişimayı da ben araştırıcam..

    YanıtlaSil
  6. Yazarın tanıtım videosuyla başlaman hem çok farklı hem de çok güzel olmu. Ardından kitabı çok iyi tanıtmışsın. İster istemez merak ediyor insan. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  7. Teşekkürler , romanı merak etmenize sevindim .. Yazarın kendi anlatımını severek dinledim o yüzden blogda da paylaşmanın iyi olacağını düşündüm :)

    YanıtlaSil
  8. Merhaba ,
    Blog keşif etkinliğinden geliyorum.Sizi takibe aldım , bende bloguma beklerim :)
    https://yagmur-serhats.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  9. Aklımda olsun. İndirim döneminde alıp okuyabilirim.

    YanıtlaSil
  10. Yazarın bloğunuzda okuduğum ikinci tanıtım yazısı. Kazuo Ishiguro'nun kitaplarına 2019 yılında başlamam gerek ...
    Tavsiye ve tanıtım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Beğenmenize sevindim. Kesinlikle tavsiye ediyorum. Blogumda üç romanı ile ilgili yazı yazdım. 1-Beni Asla Bırakma 2-Gömülü Dev ve 3-Günden Kalanlar. Galiba, dördüncüsünü de okuyacağım :))

    YanıtlaSil